Our Society of friends

Vue de l’œuvre d’Ann Veronica Janssens, Hot Pink Turquoise, 2019 (exposée du 23 janvier au 29 avril 2019, Musée de l'Orangerie) © Musée de l’Orangerie / Sophie Crépy.
Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London
Vue de l’œuvre d’Ann Veronica Janssens, Hot Pink Turquoise, 2019 (exposée du 23 janvier au 29 avril 2019, Musée de l'Orangerie) © Musée de l’Orangerie / Sophie Crépy. Courtesy the artist and kamel mennour, Paris/London
Chapeau

The Musée d'Orsay and the Musée de l'Orangerie benefit from the generosity of patrons who are members of the Société des Amis des Musées d'Orsay et de l'Orangerie (SAMO) and the American Friends of the Musées d'Orsay et de l'Orangerie (AFMO).

Corps de texte
Corps de texte

Each year, these two societies of friends contribute to the influence of the two museums, enriching their collections and their programming and contributing to the richness and diversity of their activities.

Titre

The Société des Amis des Musées d’Orsay et de l’Orangerie (SAMO)

Corps de texte

Founded in 1980, the Société des Amis des musées d'Orsay et de l'Orangerie (SAMO) is an association recognized as being of public utility. It was initially created with the twofold objective of accompanying the birth of the Musée d'Orsay and encouraging its frequentation.

Since 2010, when the Musée de l'Orangerie joined the Musée d'Orsay within the same public establishment, the SAMO has extended its field of action to support the influence of these two museums and the development of their activities.

In particular, the SAMO participates in new acquisitions and allows donations of works to museums. More than 2,000 paintings, sculptures, drawings, photographs, furniture and art objects have joined the collections of the Musée d'Orsay in 40 years, thanks to his intervention. This community of enthusiasts thus makes visible and accessible an exceptional heritage that remained private until then. the Société des Amis des musées d'Orsay et de l'Orangerie help make our two museums truly vibrant institutions and work hand in hand with their teams.

Contenu

Honorary President: Countess de Ribes

President : Jean Louis Milin

Vice-president : Bertrand Chardon

Vice-president : Laurent Dassault

General Secretary: Marc Weisbein

Treasurer: Marc Chauveau

Development Manager: Caroline Abécassis

General Delegate: Marie-Alix Caquelard

Deputy General Delegate : Lan-Hsin Arnaud

Contenu

samo

samo

  • 2021 - Roderic O'Conor, Garçon breton de profil [Breton Boy in Profile] (detail), 1893, acquired with the generous support of SAMO ©Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
  • 2021 - Frantisek Kupka, Les Mystères de la construction du Metropolitain [The Mysteries of the Construction of the Metropolitan Railway] (detail), 1905, gift of Mr. Jean Louis Milin through the SAMO ©MBA Caen / P. Touzard
  • 2021 - Jean-François Raffaëlli, Portrait de Joris-Karl Huysmans [Portrait of Joris-Karl Huysmans] (detail), ca. 1898, gift of the SAMO ©Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
  • 2021 - Félix-Joseph Barrias, Étude pour Les Exilés de Tibère [Study for The Exiles of Tiberius] (detail), 1850, from the group of seven works donated by Mr. Jacques Foucart and Mrs. Elisabeth Foucart-Walter, in memory of the art historian Bruno Foucart through the SAMO
  • 2020 - Edward Burne-Jones for Morris & Co,  Enoch (détail), panneau de vitrail pour décorer la chapelle du Cheadle Royal Hospital de Manchester [Enoch (detail), stained glass panel to decorate the chapel of the Cheadle Royal Hospital in Manchester], 1909, gift of the SAMO ©DR
  • 2019 - Christofle & Cie I Emile Reiber, Vase modèle Deux Poissons (détail) [Vase model Deux Poissons] (detail), 1874, gift of the SAMO ©Musée d'Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
  • 2019 - Charles Nègre, Le Louvre, pavillon de l'Horloge (détail) [The Louvre, Pavillon de l'Horloge] (detail), 1860, gift of the SAMO ©Bernard Gleizes / DR
  • 2019 - Léopold Chauveau, Paysage monstrueux n°55 (détail), [Monstrous Landscape n°55] (detail), 1921, from the set of 526 drawings and 48 sculptures donated by Mr. Marc Chauveau through SAMO ©DR

 

Images
élément de décor & décor, Georges de Feure, Peinture décorative pour le pavillon "L'Art Nouveau Bing" : allégorie d'un art appliqué, 1900
Georges de Feure
Peinture décorative pour le pavillon "L'Art Nouveau Bing" : allégorie d'un art appliqué, 1900
Musée d'Orsay
Don société des Amis du musée d'Orsay, 2015
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
Reproduction photographique de « La Carriole du père Junier », Album Henri Rousseau
Reproduction photographique de « La Carriole du père Junier », Album Henri Rousseau
© Musée de l'Orangerie, dist. RMN-Grand Palais / Allison Bellido
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Alexis BRANDT
tableau, Aristide Sartorio, Dal mito delle Forze brute domate alle conquiste ultime della scienza, 1906
Aristide Sartorio
Dal mito delle Forze brute domate alle conquiste ultime della scienza, 1906
Musée d'Orsay
Don Société des Amis des musées d'Orsay et de l'Orangerie, 2022
© Musée d'Orsay, dist. RMN-Grand Palais / Sophie Crépy
tableau, Fanny Brate, Konstvänner, 1885
Fanny Brate
Konstvänner, 1885
Musée d'Orsay
Achat grâce au fonds Meyer Louis-Dreyfus par l’intermédiaire de la société des amis des musées d’Orsay et de l’Orangerie (SAMO), 2022
© Musée d’Orsay, dist. RMN-Grand Palais / Sophie Crépy
archives, Claude Monet, Lettre à Winnaretta Singer, 13 juin 1909
Claude Monet
Lettre à Winnaretta Singer, 13 juin 1909
Musée d'Orsay
Don de la société des Amis des musées d'Orsay et de l'Orangerie, 2021
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Sophie Crépy
tableau, Roderic O'Conor, Garçon breton de profil, 1893
Roderic O'Conor
Garçon breton de profil, 1893
Musée d'Orsay
Achat, 2021
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Patrice Schmidt
Edward Burne-Jones pour Morris & Co, Enoch, panneau de vitrail pour décorer la chapelle du Cheadle Royal Hospital de Manchester.
Edward Burne-Jones pour Morris & Co
Enoch, panneau de vitrail pour décorer la chapelle du Cheadle Royal Hospital de Manchester.
© DR
dessin en feuille, Frantisek Kupka, Les Mystères de la construction du Métropolitain (détail), 1905
Frantisek Kupka
Les Mystères de la construction du Métropolitain (détail), 1905
Musée d'Orsay
Don Jean-Louis Milin par l'intermédiaire de la société des amis du musée d'Orsay et de l'Orangerie, 2021
© musée des Beaux Arts de Caen / P. Touzard
Contenu

Joining the Society of Friends of the musée d'Orsay and the musée de l'Orangerie  means joining a circle of art lovers united by a common passion for the collections of our two museums. Coming from a variety of backgrounds, they share the same vision of culture as a fundamental asset that unites societies and brings us together.

Each "Friend" has a personal and exclusive relationship with the Orsay and Orangerie museums, and enjoys special benefits throughout the year in gratitude for their support. The Friends meet and exchange ideas at special events, from vernissages to guided tours.

Learn more and join the SAMO.

 

Titre

La Fondation des Amis pour le Rayonnement des musées d’Orsay et de l’Orangerie (FARMO)

Corps de texte

Créée en avril 2020, à l’initiative de la Société des Amis des musées d’Orsay et de l’Orangerie (SAMO), la FARMO, abritée à la Fondation de France, a pour mission de soutenir des projets d’intérêt général en faveur de la recherche, de l’éducation et de la démocratisation culturelle.

La FARMO soutient :

  • La recherche internationale en histoire de l’art.
  • Le Centre de Ressources et de Recherches – Daniel Marchesseau mené par le musée d’Orsay.
  • La démocratisation culturelle avec le financement d’ateliers de pratique artistique, aux musées d'Orsay et de l'Orangerie, destinés à des personnes en situation de grande précarité.
  • L’éducation et la sensibilisation à l’art en faveur des jeunes publics, notamment ceux qui en sont éloignés.
Contenu
  • Laurent Bourgois, Président de la FARMO
  • Lan-Hsin Arnaud, Déléguée générale de la FARMO
Contenu
  • Remise des bourses doctorales
  • Stages des collégiens
  • Ateliers de pratique artistique
  • Visites destinées au jeune public pendant les vacances scolaires
  • Espaces éducatifs au musée de l’Orangerie

 

Contenu

Donnez du sens à votre engagement en contribuant à encourager la recherche en histoire et en histoire de l'art, et en participant à la démocratisation culturelle !

Soutenir la Fondation des Amis pour le rayonnement des musées d'Orsay et de l'Orangerie, c'est permettre aux deux musées d'affirmer leur rôle essentiel dans l'éducation ainsi que donner accès à l'art et la culture à tous les publics. 

Pour en savoir plus et soutenir la FARMO

Titre

The American Friends of the Musées d’Orsay et de l’Orangerie (AFMO)

Corps de texte

Created in 2009, the American Friends of the Musée d’Orsay (AFMO) contributes to the development of the Establishment in the United States, and maintains the enduring link between that country and our museums. 

Created in 2009, the American Friends of the Musée d’Orsay (AFMO) contributes to the development of the Establishment in the United States, and maintains the enduring link between that country and our museums. The AFMO brings together American patrons who have a particular attachment to the Musée d’Orsay and Musée de l’Orangerie, and who support projects as diverse as the enrichment of the collections, the restoration of artworks, cultural and contemporary programs, educational projects and high investment projects. Finally, the AFMO helps to identify new patrons who would like to commit to us on the other side of the Atlantic. 

 

Contenu

President: Elizabeth Kehler

Vice President: Nancy Staniar

Treasurer: Bernard Duhaime

Executive Secretary: Marlene and Spencer Hays Foundation, represented by Suzanne Moore

Executive Director (Paris): Verena Thornton

Communications and Membership Manager (Paris): Christine Groult

Development Manager (New York): Bradley Ferrarini

Contenu

afmo

afmo

afmo

  • 2021 - Laurent Grasso, Artificialis, 2020, with the generous support of the AFMO Society as part of the exhibition The Origins of the World. The Invention of Nature in the 19th Century (Musée d'Orsay, May 19 - July 18, 2021) ©ADAGP, Paris 2021 / Studio
  • 2021 - Isabelle Cornaro, L'intervalle des images, 2021, with the generous support of the AFMO society as part of the exhibition Contemporary Dialogues 6 (Musée de l'Orangerie, June 1 - September 6, 2021) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  • 2020 - M/M Paris, D'un M/Musée à l'Autre, 2020, with the generous support of the AFMO society as part of the exhibition D'un M/Musée à l'autre (Musée des Arts Décoratifs, 13 October 2020 - 3 October 2021) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  • 2020 - Francesco Vezzoli, Joris-Karl Huysmans Art Critic. From Degas to Grünewald, in the Eye of Francesco Vezzoli, 2020, with the generous support of the AFMO Society (Musée d'Orsay, 26 November 2019 - 1 March 2020) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  • 2020 - Janaina Tschäpe, Blood, Sea, 2020, with the generous support of the AFMO Society as part of the exhibition Contemporary Counterpoint 5 (Musée de l'Orangerie, 21 October 2020 - 17 May 2021) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  •  2019 - Glenn Ligon, Black Parisians at the Musée d'Orsay, 2019, with the generous support of the AFMO Society as part of the exhibition The Black Model (Musée d'Orsay, 26 March - 21 July 2019) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  • 2019 - Tracey Emin, The Fear of Loving, 2019, with the generous support of the AFMO Society as part of the exhibition The Fear of Loving. Orsay seen by Tracey Emin (Musée d'Orsay, June 25 - September 22, 2019) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
  • 2019 - Yan Pei-Ming, Un enterrement à Shanghai, 2019, with the generous support of the AFMO Society as part of the exhibition Yan Pei-Ming, Un enterrement à Shanghai (Musée d'Orsay, 1 October 2019 - 12 January 2020) ©Musée d'Orsay / Sophie Crépy
Images
© SOPHIE CREPY / SOPHIE CREPY
© Sophie Crepy / musée d'Orsay / Sophie Crépy
© Musée d’Orsay, Dist. RMN-Grand Palais / Sophie Crépy
© Sophie Crépy
Contenu

Throughout the year, the AFMO offers its members events in France and the United States to raise funds for the musée d'Orsay and the musée de l'Orangerie.

In Paris, members enjoy activities around museum programming and private tours of each temporary exhibition. In October, the annual AFMO Gala, the year's premier fundraising event, brings together over 100 members and patrons, primarily from the United States, for four days. Participants discover the art of living and French know-how through privileged visits to private art collections, cultural institutions and other emblematic places.

In the United States, AFMO members meet for exclusive events and can follow the Musée d'Orsay's loans to American museums through the organization of exhibition visits across the country. Finally, the AFMOs are invited to certain cultural events in Paris, New York and even Los Angeles (FIAC, Art Paris Art Fair, Paris Photo, The Armory Show, Frieze Art Fair, etc.).

To learn more and join the AFMO